Jak moc je nebezpečné selhání jater?

Věděli jste, že játra jsou největší a nejtěžší orgán v našem těle a vše, co sníme a vypijeme, dříve nebo později tímto orgánem prochází? A věděli jste také, že selhání jater může být velmi nebezpečné? Játra přeměňují všechny cizorodé látky, které do našeho organismu vpravíme – hlavně drogy, léky nebo alkohol – na méně toxické a lépe rozpustné a pomáhají je tak z těla vyloučit. Selhání jater může nastat při poruše některých jaterních funkcí, způsobených např. zánětem jater, hepatitidou, otravou z hub nebo velmi nezdravým způsobem stravování.

Jaterní selhání je tedy jakýmsi vyvrcholením některých z jaterních onemocnění a jako takové je pro nás extrémně nebezpečné, protože játra již nejsou schopna odbourávat toxické látky, které do nich přicházejí, tyto látky se dostávají do dalších orgánů a v důsledku toho pak dochází k narušení životních funkcí celého organismu.

Selhání jater může způsobit také některé z těchto onemocnění:

  • Cirhóza – je vcelku vážné, ale v Česku velmi časté onemocnění, které je většinou způsobeno dlouhodobou konzumací alkoholu, hepatitidou nebo chronickým poškozováním jater v důsledku velmi špatných životních návyků.
  • Hepatitis –  všechny typy hepatitid jsou záněty jater, které jsou od typu A až po typ E nejčastěji způsobeny viry.
  • Steatóza – jinak také zvaná jako ztukovatění jater, je onemocnění způsobené z velké většiny neúměrnou konzumací alkoholu a objevuje se také u lidí s větší nadváhou v důsledku nezdravé životosprávy.

Jak pomoct játrům, aby zůstala stále zdravá:

  • hlavně prevencí, která zahrnuje především nepít pravidelně alkohol, protože chronická konzumace jakož i alkoholismus, vede k cirhóze
  • sbírat a konzumovat pouze houby, které známe, protože otrava houbami může způsobit akutní jaterní selhání
  • také je dobré se nechat očkovat proti hepatitidě A a B
  • v neposlední řadě neužívat v nadměrné míře léky, které obsahují paracetamol, jako např. paralen

A nakonec nejlepší prevencí proti zánětům jater je zdravý způsob životosprávy a trocha každodenního pohybu.