Hlavní strana

Trochu jiná dieta, úplně jiný přístup ke zdraví.

Moderním světem hýbou diety a ať se kdokoliv podívá kamkoliv, dietní cokoli na nás skáče ze všech stran.

Ale není dieta jako dieta. A jaterní dieta není dietou v pravém slova smyslu. Zatímco cílem většiny diet je úbytek váhy, tak naopak jaterní dieta není rozhodně dietou redukční a jak už název napovídá, je to dieta, která má šetřit játra.

Jaterní dieta se drží na základě lékařského doporučení po prodělání některého z chronických onemocněních jater, také při mononukleose, žloutence a dalších onemocněních jater, která provází např. nadměrné užívání alkoholu, léků atd. Mnohá z onemocnění jater lze ale úspěšně léčit a pozitivní je, že játra jsou orgánem s největší schopností regenerace.

Jaterní dieta omezuje konzumaci příliš horkých a také příliš studených jídel a nápojů, tučná jídla, tučné maso, smažené pokrmy, uzeniny, ostré koření a mnoho dalších potravin. Jaterní dieta také přísně zakazuje alkohol.

Jaterní dieta se zavádí dlouhodobě (i rok) a měla by se co nepřísněji dodržovat. Naštěstí je tato dieta velmi pestrá svým složením a umožňuje bohatou variaci příprav, takže každý si najde určitě své oblíbené kombinace.

Aby byla dieta účinná, je potřeba se správně stravovat. K úpravě jídel používáme pouze vaření ve vodě nebo v páře, dušení a v omezené míře i pečení. Naopak nevhodné úpravy jsou smažení, grilování nebo restování na tuku.

Maso vybíráme pouze libové bez tuku. Ryby jsou vhodné bílé a netučné. Zeleninu vybíráme mladou a nenadýmavou a neměla by obsahovat semena. Ovoce nesmí obsahovat semínka a zrníčka a mělo by být vyzrálé. Pečivo by mělo být minimálně jeden den staré.

Zahušťujeme moukou opraženou na sucho, lisovanou nebo mixovanou zeleninou, strouhaným pečivem nebo moukou, rozmíchanou ve vodě. Také lze použít bramborový škrob. Na zahuštění některých omáček lze použít přírodní alternativy, jako je agar-agar a citronový nebo jablečný pektin.

A např. veškeré ořechy, semínka (lněná, sezam, slunečnice), luštěniny, čokoláda a kakao nejsou vhodné vůbec.

Pokud si nebudete jistí, jestli je potravina nebo úprava jídla, kterou chcete použít vhodná, řiďte se několika málo radami na následujících řádcích.

Vhodné technologické úpravy

  • Vaření klasické nebo v páře
  • Úprava na vodě
  • Dušení a pečení bez tuku
  • Metoda sous-vide

Nevhodné technologické úpravy

  • Smažení
  • Restování na tuku
  • Grilování

Jednoduchá kuchařka – vaříme pro jaterní dietu přináší více jak 300 potravin, přehledně rozdělených na vhodné a nevhodné a také mnoho tipů a rad, jak jaterní dietu bez obtíží zvládnout. Také více jak 180 receptů a 90 fotografií na téměř 200 stranách.

Získejte tuto neobyčejnou publikaci v předprodeji zde.